کد خبر: ۴۳۱۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۲۳

فوری | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی واریز شد

سازمان تأمین‌اجتماعی زمان‌بندی پرداخت حقوق شهریور ماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان را اعلام کرد.

سازمان تأمین‌اجتماعی زمان‌بندی پرداخت حقوق شهریور ماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان را اعلام کرد.
سازمان تأمین‌اجتماعی، پرداخت حقوق شهریور ماه بازنشستگان مطابق ماه‌های پیشین از بیستم شهریور و با پرداخت مستمری بخش اول بازنشستگانی که نام خانوادگی آنان با حرف «الف» شروع می‌شود؛ آغاز خواهد شد و مستمری بخش دوم بازنشستگان با حرف «الف»نیز روز ۲۱ شهریور ماه و مستمری بخش سوم بازنشستگان با حرف «الف» هم روز ۲۴ شهریور پرداخت خواهد شد.
پرداخت حقوق شهریور ماه بازنشستگان تا یکم مهر و براساس حروف الفبا طبق جدول ذیل انجام خواهد شد و بازنشستگان همکار سازمان تأمین‌اجتماعی آخرین گروه از بازنشستگان خواهند بود که در روز یکم مهر ماه حقوق خود را دریافت می‌کنند:

متناسب سازی حقوق بازنشستگان
در روزهای اخیر، دولت اقدام به اصلاح آیین‌نامه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کرده و این اصلاحات به نهادهای مربوطه ابلاغ شده است. یکی از تغییرات مهم در این اصلاحیه، مربوط به جزء ۶ ماده یک آیین‌نامه اجرایی است که به موضوع کسر حق بیمه و مالیات از حقوق بازنشستگان پرداخته است.

 
برخی از بازنشستگان ممکن است تصور کنند که اصلاحات صورت‌گرفته به معنای کسر حق بیمه و مالیات از حقوق آنهاست، در حالی که این موضوع به‌طور واضح مشخص شده که حق بیمه و مالیات فقط شامل حال شاغلان می‌شود و نه بازنشستگان. در اصلاحیه جدید، واژه «خالص حقوق» در جزء ۶ ماده یک به «پس از کسر حق بیمه سهم فرد و مالیات بر درآمد» تغییر یافته است. این تغییر به این معناست که مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان بر اساس حقوق شاغلان محاسبه می‌شود، اما خود بازنشستگان از این کسرها معاف هستند.

براساس اعلام سازمان تامین اجتماعی، واریز حقوق اسفند بازنشستگان و مستمری‌‌بگیران این صندوق از امروز (بیستم شهریور) آغاز می‌شود. پرداخت حقوق براساس حروف الفبا و جدول اعلامی سازمان انجام می‌شود.

سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان برنامه‌وبودجه باید نسبت به تأخیر در اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان پاسخگو باشد، گفت: اگر قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هر چه سریع‌تر اجرا نشود؛ مجلس ورود می‌کند.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به لزوم و اهمیت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: مجلس در ابتدا لایحه برنامه هفتم را کلاً به‌خاطر بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان رد کرد، بعد دولت بندی را به برنامه هفتم اضافه کرد که در آن گفته شده بود یک درصد ارزش‌افزوده به‌عنوان پرداختی به بازنشستگان اضافه شود.
سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: پس از شهادت شهید رئیسی بنده با آقای پزشکیان صحبت کردم و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از مواردی بود که بنده درباره آن با جناب پزشکیان جلسه خصوصی گذاشتم. ایشان هم قول داد تا به قانون همسان‌سازی عمل کند اما نمی‌دانم چرا رؤسای جمهور قول می‌دهند ولی وفا نمی‌کنند. این مورد که قانون نیز هست و باید عمل شود.

سلیمی با اشاره با تأمین اعتبار مجلس برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: اعتبار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را مجلس تأمین کرده است. در واقع از مواردی نیست که مدعی شوند مجلس اعتبار اختصاص نداده است. هزینه‌کردن این وجه در مواضع دیگر غیرقانونی است؛ چرا که این هزینه حق بازنشستگان است.

وی اظهار داشت: اگر قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هر چه سریع‌تر اجرا نشود؛ مجلس ورود می‌کند. ظرفیت‌های آئین‌نامه مانند تحقیق تفحص، ماده ۲۳۴ و ماده ۴۵ این امکان را به مجلس می‌دهد که این موضوع را مورد بررسی قرار دهد. ظرفیت‌های جدی مجلس برای پاسخگوکردن دولت در اختیار دارد.
سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در خاتمه تصریح کرد: سازمان برنامه باید نسبت به تأخیر در همسان‌سازی حقوق بازنشستگان پاسخگو باشد. تعلل در این موضوع پذیرفته شده نیست. تأخیر و تعلل در این هم خلاف قانون و شرع است.

جلسه مشترک مدیرعامل محترم سازمان تأمین اجتماعی میرهاشم موسوی با رئیس ،اعضای هیئت مدیره و بازرسین کانون عالی کشور در محل دفتر مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی برگزار گردید

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی کشور در حاشیه حضور در کمیسیون اجتماعی مجلس،با اشاره به واریز مبلغی به عنوان پیش‌پرداخت یا علی‌الحساب به حساب بازنشستگان در راستای اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: چندی پیش پرداخت مبلغی به عنوان علی‌الحساب برای بازنشستگان کشوری و لشکری انجام شد، اما از آنجا که پرداخت سازمان تأمین اجتماعی هم‌‌زمان با آن انجام نشد این شائبه پیش آمد که سازمان تأمین اجتماعی آن را انجام نمی‌دهد؛ در حالی که با مصوبه‌ای که دولت در این خصوص داشت و هماهنگی‌هایی که با هیات امنای تأمین اجتماعی انجام شد، به فاصله چند روز ما هم این علی‌الحساب را برای بازنشستگان سازمان پرداخت و عملاً بعد از ابلاغ قانون برنامه هفتم توسعه، فرایند متناسب‌سازی را با این پیش‌پرداخت آغاز کردیم.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به جلسات امروز خود با بازنشستگان این سازمان، گفت: کمیته‌ای تشکیل شده که روند اجرای از این به بعد این مصوبه قانون برنامه هفتم توسعه در قالب صدور احکام و مسائل مختلف، نحوه اجرای متناسب‌سازی با اصلاحی که در بند (ر) جزء ۲ ماده ۲۸ قانون برنامه هفتم توسعه بایستی اتفاق بیفتد و شرایطی که باید در لایحه دولت که به صورت دو فوریتی به مجلس ابلاغ شده، انجام شود را پیگیری می‌کنند و مشکلی برای اجرای آن نداریم.

موسوی در پایان با تأکید بر اینکه اساساً از قبل اعلام کردیم که مشکلی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نداریم، تصریح کرد: همچنان موضعمان این است که در کنار بازنشستگان عزیز برای اجرای متناسب‌سازی حقوق ایشان خواهیم بود.

در این جلسه که با حضور معاونت حقوقی، معاونت فرهنگی و معاونت بیمه ای سازمان تامین اجتماعی و کارشناسان این سازمان برگزار گردید

رئیس ،اعضای هیئت مدیره و بازرسین کانون عالی پس از بحث و تبادل نظر با مدیرعامل محترم سازمان تامین اجتماعی به توافق رسیدند تا احکام متناسب سازی بر اساس مفادبند۱ برنامه هفتم توسعه هم برای سایرسطوح وهم برای حداقل بگیران صادر گردد.

مدیرعامل محترم سازمان تامین اجتماعی در این جلسه اعلام آمادگی کردند که با مشارکت و همفکری نمایندگان کانون عالی کشور و سازمان احکام متناسب سازی برای بازنشستگان سایر سطوح وجامعه حداقل بگیرصادر میگردد و سازمان نیز بر اساس طرح دو فوریتی دولت به مجلس متناسب سازی برنامه هفتم را برای حداقل بگیران محترم نیز همانندسایر سطوح اعمال خواهدکرد